January 7, 2010

dulu geografi dapat A

Pagi ini sangat sejuk. Zulpika mengajak aku menemaninya utk menemui adek angkat (nama dirahsiakan bagi mengelak aib) beliau di Air Hitam, Kluang. Aku ingat zaman dulu2 je maen adek2 angkat ni, skang pon ada lagi. Aduh geli ketiak aku dengar. Sebagai member yang baek, aku tanpa banyak songeh menge ‘jom’ kan je pelawaan beliau itu. “Ok bos, esok tngh hari kite gerak heh, bos paham2 la jalan nk ke Johor (maksud beliau johor bahru) tu kadang2 jem” kata zulpika dengan yakin. Aku dalam hati meng ia kan je. Malas nk amik port sangat sbb time ni aku tngh layan cerekarama kat tibi ni. Fauziah Nawi kot belakon. Silap2 air mata jantan aku ni bleh berguguran tanpa paksaan. Haha

Tepat pukul 12, kancil yang di convert jd ebo datang depan rumah. Muke steady je zulpika ni aku tngk. Maklumla nk jumpe adek angkat. Kiteorg gerak dengan hati yang riang sambil layan lagu indon kat hot.fm. Nak dijadikan cerita, dalam perjalanan tu aku sebuk maen mesg. Aku biarkan zulpika ni focus pada pemanduan. Lagipon hati beliau tengah berbunga2 rindu kat adek angkat beliau ni. Lepas 45menet perjalanan kitaorg. Zulpika tanya aku “bos, lepas ni kite kene belok kiri eh nk smpai Air Hitam?” Aku dengan steady meng ia kan je.

Tibe2 aku terpandang signboard. JOHOR BAHRU 48Km. Aku dah tak tenang. Aku gabra. Rokok marlboro light kat tangan kiri aku terjatuh ikot tingkap kete kancil convert ebo tu.

“Aduh, bos nk pegi mana ni? Kata nk g air hitam?” jerit aku dengan sore ala2 ramli sarip.

“eh, bukan air hitam belok kiri ni ke bos?” jawap zulpika dengan steady.

“belok kiri ni ulu tiram, bukan air hitam, bontot”


Untuk makluman : zulpika sudah lebih 20tahun bermastautin di negeri johor, dan pada hari tersebut beliau menghantar sms ke adek angkat beliau mengatakan tidak dapat hadir, ada kenduri arwah.

No comments: