March 1, 2010

mamak


pagi yang agak gelap, burung berkicauan dengan gembiranya, angin kelihatan sepoi2 bahasa.

mamak 1 : ane, mahu minum ape?
apis : bagi sy nescepe o suam satu. suam tau. jangan panas. bibir mongel sy ni takleh panas2 pagi2 ni.
mamak 1 : okay. makan?
apis : hmmm roti bakar kaya lebih. kaya lebih tau. jgn bakar lama2. sy takske makan roti rangup2 tapi hitam.
mamak 1 : orait. siap. (mamak ni bagi harapan palsu kat aku. baru order tak smpai 3saat takkan ar dah siap, benci)

sambil2 aku membaca sokabor lidah kerajaan "utosan malaysia" tu ada sorg lagi mamak(mamak 2) datang.

"ane, minum apa?" kata mamak 2 ini sambil tunjuk muke tak ensem.
"hiahs, sude order la tadi" jawap aku dengan muke agak begis. tak nmpk ke aku ngah baca sokabor ni? nk ajak borak kenapa? hish!.

5 menet kemudian, roti bakar kaya lebih aku smpai. aku makan dengan tenang. secubit-secubit. kelihatan 2, 3 pengunjung kedai mamak ini memerhatikan gelagat aku. aku bermonolog dalaman "hmm seksi ke aku makan mcm ni smpai ramai yg nk tngk?, hais susah jadi org comel ni, makan roti pon org ckp seksi" lepas abis makan roti bakar kaya lebih, air yg aku pesan tak smpai2 lagi. hais, bikin aku angin je mamak ni.

"mapley! air sy mana? tadi sudah order, tak smpai2 pon" aku jerit tak berapa kuat kat mamak tu.
"ayoyo, tadi u cakap sudah order, jadi sy tarak buat la" jawap mamak 2 ni dgn slumber.
main kasar nampaknya mamak ni. aku pandang2 mencari mamak 1, tak jumpe, main nyorok2 ke ape pagi2 ni? "hmmm bagi nescepe o suam 1, horlicks ais 1!" kata aku dgn nada geram. 5 menet selepas tu, kedua2 air yg aku pesan smpai. aku menghirup air nescepe o suam dengan pelahan2.


selepas tamat sesi bekpes aku, aku bergerak ke kaunter bayaran, "roti bakar kaya lebih 1, nescepe o suam 1, brape ye?"

6 comments:

Little Colourful Macaw said...

haish??? horlick yer x byr? isk isk isk

ateeka amer said...

pesen mana still baca utusan meloya ni? atok kat kampung pun tak baca tau T__T

Eyn said...

ane, horlick bila mau bayar!
ahakzz!

ade je la part lawak entry ko neh!
nice!

biztoone said...

haha horlick tak byr sbb tak minum..saje bengang dengan mamak tu.. haha

haha atuk2 kg skang ni bnyk pakatan. tu yg diorg tak baca. haha

db cooper said...

mee gorang mamak 1, weh pis, trun la jb.. leh lpak utm nie

biztoone said...

haha insyaALLAH mok..nnti aku turun hehe